- De maker van elektrische auto’s Lucid Motors onthulde afgelopen week DreamDrive Pro, een semi-autonoom rijhulpsysteem dat de auto in staat stelt om onder andere zelf te parkeren.
- Het systeem houdt de bestuurder en diens alertheid in de gaten.
- De uitdager van Tesla is duidelijk over wat het systeem niet kan, maar zegt ook te werken aan nieuwe functies.
Lucid Motors, de maker van elektrische auto’s die onlangs zijn allereerste model uitleverde aan klanten, komt met semi-autonome rijhulpsoftware die ervoor moet zorgen dat de Lucid Air als een droom moet rijden. De uitdager van Tesla noemt de pakketten DreamDrive en DreamDrive Pro.
Tesla heeft zoiets al jaren. Het noemt zijn rijhulpsoftware Autopilot en die naam alleen al houdt de gemoederen al jaren bezig. Bij Tesla suggereert de naamgeving dat technologie ervoor zorgt dat Tesla’s volledig autonoom kunnen rijden. Dat is niet het geval.
Daarnaast werkt Autopilot niet vlekkeloos. Er gebeuren er met enige regelmaat ongelukken mee. Vanwege dat laatste stelde de Amerikaanse verkeerstoezichthouder NHTSA zelfs een onderzoek in.
Waarschijnlijk denken ze bij Lucid Motors, dat geleid wordt door Peter Rawlinson, de voormalige hoofdingenieur van de Tesla Model S, dat ze het beter kunnen dan Tesla.
Afgelopen week kondigde Lucid 'DreamDrive Pro' aan, een systeem dat de auto semi-autonoom laat rijden en gebruik maakt van input uit 32 sensoren, waaronder ultrasone en radarsensoren, 18 camera's en een LiDAR. Dat zijn er flink meer dan de 8 camera's en 12 sensoren op een Tesla.
Toch gaat DreamDrive in essentie hetzelfde doen als Tesla's Autopilot. Onder de noemer 'Highway Pilot' kan het systeem helpen met sturen op de snelweg en automatisch rijden in de file.
Ook kan de auto zichzelf parkeren en daarmee ook parkeerplaatsen herkennen. Daarnaast kan de software verkeersborden herkennen, automatisch noodremmen en houdt de software de omgeving rondom de auto en de dode hoek voor je in de gaten.
Iets wat Tesla ook doet, maar in mindere mate, is het in de gaten houden van de bestuurder. Tesla meet weerstand aan het stuurwiel als interactie met de auto. Lucid gaat een stap verder en zet camera's en sensoren in om onder andere de stand van het hoofd van de bestuurder, zijn blik, het knipperen van de ogen en de stand van de handen aan het stuur te controleren. Blijkt er iets niet in orde te zijn, dan eist de auto aandacht van diens bestuurder.
Lucid duidelijk over wat het systeem niet kan
Lucid Motors is heel duidelijk over wat je niet moet verwachten van DreamDrive. Je kunt niet gaan zitten dromen tijdens het rijden, want je wordt in de gaten gehouden. Je kunt je handen niet van het stuur halen en je moet je ogen op de weg houden tijdens het rijden.
Pas als DreamDrive verder is ontwikkeld, en daar is het op gemaakt, zal Lucid meer autonome functies toevoegen die het wel mogelijk maken om de handen van het stuur en de ogen van de weg te halen.
De makers van DreamDrive laten weten dat het nu een Level 2 autonoom systeem (sturen, remmen en gas geven onder supervisie van de bestuurder) is en dat ze werken aan Level 3-functionaliteiten (zelfstandig sturen, remmen en gas geven zonder aandacht van de bestuurder). Deze worden eerst beschikbaar op bepaalde locaties.
DreamDrive is per direct beschikbaar op alle Lucid Air's en zal automatisch geüpdatet worden via een draadloze verbinding.
Lees meer over Lucid:
- De Lucid Air komt nu echt op de markt: zo kun je ‘m vergelijken met de Tesla Model S
- ‘Lucid is de volgende Tesla’ – Bank of America noemt de startup een van de meest kansrijke nieuwkomers op markt voor elektrische auto’s
- Tesla-rivaal Lucid Motors gaat naar de beurs via de grootste SPAC-deal tot nu toe
- De maker van de Lucid Air claimt dat zijn elektrische technologie superieur is, waardoor de prijs van auto’s kan dalen